maanantai 9. maaliskuuta 2015

Pieni valkoinen saintpaulia ilmestyy

Eräänä ihan tavallisena arkiaamuna viime joulukuussa, kun menin töihin, työpaikkani pöydällä minua odotti tämä:
Pieni valkoinen saintpaulia! 

Olin niin hämmästynyt, että en aluksi pystynyt puhumaan, tuskin hengittämäänkään. Hetken päästä kävi ilmi, että eräs kollega oli ohimennen lähikaupassa käydessään nähnyt söpöjä pikku saintpaulioita myytävänä ja ostanut minulle yhden, koska oli kuullut, että pidän Paavalinkukkablogia.

Ne lukijat, jotka ovat seuranneet blogiani alusta asti, muistanevat, että ensimmäisellä kerralla kerroin siitä, kuinka kadotin äidiltä saamani pienen valkoisen saintpaulian.  Olin sitä vuosikausia etsinyt ja sitten aloitin blogin oppiakseni itse saintpaulioista niin paljon lisää, että löytäisin kadonneen pienen valkoisen saintpauliani.

Blogia pitäessä olenkin oppinut paljon uusia asioita, Vähitellen jopa tulin siihen tulokseen, että pienen valkoisen saintpaulian löytäminen on turha haave. Enhän loppujen lopuksi edes muista tarkkaan millainen kukka se on. Muistan vain, että se oli pieni ja valkoinen. Ja siitä tuli aina mieleen valkovuokko.

Minä siis etsin pientä valkoista saintpauliaa kukkakaupoista ja puutarhoista ja netin kautta ympäri maailmaa. Ja sitten rakas kollega kävelee ohimennen lähikauppaan ja tuo sen sieltä minulle!





Onko tämä juuri se minun kadottamani pieni valkoinen saintpaulia? Ainakin se on valkoinen. Mutta onko se pieni? Kuvaan täytyy saada joku mittakaava:

Tavallisen kokoinen tulitikkulaatikko osoittaa, että kasvi on pienikokoinen. (Tässä kuvassa on toinen yksilö, joka ei ole vielä kukkinut. Tietenkin menin välittömästi samaan lähikauppaan ja ostin kaksi muuta yksilöä, varmuuden vuoksi!)

Kukka on siis pieni ja valkoinen. Entä muistuttaako se valkovuokkoa?  Kyllä! Mielestäni sen todistaa puolueettomasti hauska sattuma samana päivänä: Toinen kollegani tuli työhuoneeseen, näki minulla olevan kasvin ja huudahti: "Hei, mikä kukka sinulla on, sehän on ihan kuin valkovuokko!"


Mitä mieltä olet? Onko tämä pieni ja valkoinen ja valkovuokkoa muistuttava? Onko Pieni valkoinen saintpauliani lopultakin löytynyt?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.